Northern Territory, bedankt voor het lachen! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Luuk Spel - WaarBenJij.nu Northern Territory, bedankt voor het lachen! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Luuk Spel - WaarBenJij.nu

Northern Territory, bedankt voor het lachen!

Blijf op de hoogte en volg Luuk

27 Mei 2016 | Australië, Alice Springs

Beste vrienden,

Het plan om op de zogeheten 'bonnefooi' te gaan is goed voor mij. Altijd een plan, maar nu staan alle opties open in Australië. Dat is maar goed ook.....

Na een nachtvlucht vanuit het modernste vliegveld waar ik ooit ben geweest (Singapore). Leken me eerste dagen wel een slechte droom... Ondanks de verscherpte voorzorgsmaatregelen, alsnog gebeurd het: paspoort en telefoon weg. Heel vervelend, snel schakelen, alsnog lijkt het me duidelijk dat je hier totaal niet op zit te wachten. Route dus omgooien en zo snel mogelijk naar de ambassade in Sydney voor een peace of mind en het aanvragen van een reisdocument. Reservetelefoon had ik bij me en toevallig ook pasfoto's. (toevallig...) Mindset op no worries. It's fixable is de quote van deze dagen. Broer bedankt voor de muziek: music matters! Hoop gedoe, alles oké nu. Winners never quit.

Zo nu ik dit opgebiecht heb, verder met mijn reisverhaal. Ein-de-lijk is het dan zover. Altijd al wilde ik naar Australië. Ik start in het uiterste noorden, Darwin, een knus stadje niet groter dan Krimpen. Daar waar Mitchell's Street het hart vormt en daar zit ook mijn hostel.. het hostel en Darwin zit vol met mensen uit de UK, opzich lachen. Daar waar zon, strand en feest is zijn dus hordes engelsen is hun verklaring. Grote deel kreeg een beroerte als ik vroeg of ze nog naar national parks gingen. Darwin is een grote barstreet, leek Lloret de Mar wel. Darwin had ik een partyhostel en leek het wel 24u feest. Erg rot. Kwam voor m'n rust.

Verder heb je strand en zee, waar je heerlijk kan zwemmen. Vooral diegene die mijn spullen heeft zou ik dit sterk aanraden, het zit vol met dodelijke kwallen en krokodilletjes.

Ondanks het ongewenste geregel en gedoe toch maar een excursie naar Litchfield park. Startend bij Adelaide river waar we de rivier op gingen en we krokodillen gingen voeren. Ik dacht het zal allemaal wel... en dan komt er toch een zoutwaterkrokodil van 5 meter te voorschijn. Het leek wel een dino. Maar goed. Dit gebeurde dus allemaal een halve meter van mij vandaan naast de boot. Wat een kracht hebben die beesten. In dat uurtje minimaal 30 krokodillen gezien en veel black hawks. Allemaal onder leiding van een echte bushbobo op blote voeten met sterke indianenverhalen over de aboriginalcultuur. Wauw, dit is pas een tussenstop, park moest nog komen... dit park was mooi. Foto's spreken voor zich. In het park ging ik met een parkranger mee zoetwaterkrokodillen teritorium in. Nou hij zei dit niet van te voren. Hij vroeg of ik zin had om een avontuurlijk baantje te trekken. Was gaaf kreekje, alleen niet zo prettig dat er ook nog een zo'n fatsige spin boven het water hing in zn web. Dat heb ik nu ook overleefd en het viel allemaal wel mee. Top dagje.

Ook naar een markt geweest. Natuurlijk boeiden de kleren en kraampjes me vrij weinig, maar gelukkig was er op de lokale markt een didgeridooconcert, dit was echt heel gaaf. Mn hongkong-Gopro bleef maar draaien en ik was zoet. Daarna hebben we een mooie zonsondergang gezien. Deze nacht stond Liverpool FC in de Europa League finale. Dat kon ik niet missen... dus midden in de nacht (04;15u) naar het casino waar ze dit uitzonden. Heel jammer van de wedstrijd.

Ondertussen werd ik de Engelsen een beetje zat. Niet te verstaan, vooral als ze een bakkie op hebben. Toen ontmoette ik mensen van buiten de UK (hehe) het waren United states marines gestationeerd in Australië om hier te trainen. Usmc 0311. Murica! Interessant. Maar deze gasten komen in het weekend met hun verlof dus naar Darwin voor 1 ding. Boel werd dus goed op stelten gezet en we hebben het hele weekend flink gelachen.

Na een week allerhoogste tijd om me reis door te zetten vanuit het noorden van Australië naar het rode hart met een busrit van 21 uur. Het is eigenlijk een lange rechte weg met hier en daar een verlaten auto. Het landschap is mooi en zie je langzaam maar zeker veranderen. Apart is dat het landschap gecontroleerd in de fik wordt gezet. Techniek van de aboriginals. Voorkomt heftige branden en zorgt voor vruchtbaarheid van de grond.

In het midden van Australië, in Alice Springs, kom ik voor het eerst weer tot rust na de drukke eerste weken. 's Nachts is het 'koud', want het is een woestijnklimaat. Dag erna lekker gechillt en gesport. Even hardgelopen in de woestijn. Dit was wel oppassen vanwege slangen bijvoorbeeld. Deze ben ik niet tegengekomen; wel wat wilde kangoeroes gespot.

Dag erna ging ik starten met de outback tour. Om te beginnen op een kameel gereden. Midden in de woestijn, die overigens erg groen is vanwege regenval 2 weken geleden, is een gigantische rots te vinden met een omtrek van 10 km, Uluru. Best indrukwekkend. Prachtige zonsondergangen en opkomsten hier gezien (zie foto's!). Ik werd helemaal gek van de vliegen hier, weet niet waar ze vandaan getoverd worden.... Dus bij de eerste beste mogelijkheid gelijk een vliegnetje gehaald, wat een verademing. Geslapen in de buitenlucht onder de meest heldere sterrenhemel die ik ooit gezien heb in een swag (soort matrasje) tussen de dingo's. Ik kon duidelijk de melkweg zien en wat planeten. Ook sterrenbeelden die op het noordelijk halfrond niet zichtbaar zijn. Kwam me keuzevak Sterrenkunde (overigens niks met economie te maken) van paar jaar geleden goed van pas, maar dit ter zijde.

Next day Kata Tjutja, ook een aparte formatie van rotsen. Zonsopkomst prachtig met Uluru in de verte. Zie foto's echt waanzinnig. Daarnaast hike 7 km door de bergen in deze woestijn. Kangoeroesteak leren klaarmaken. Lekker hoor.

Dag 3 Kings Canyon, weer een hike gedaan die vrij steil was. Zo blijven we fit he. De uitzichten waren wel uniek. 3 dagen hiken en 5u eruit hakt er wel in. Al met al een mooie ervaring. Bucketlist bij de hand en blijven strepen!

Ik kijk uit naar het volgende hoofdstuk. Morgen op naar Sydney (yeahhh) per vliegtuig daar waar ik mijzelf minimaal 10 dagen me moet gaan vermaken om me paspoort af te wachten, dit gaat zeker goed komen. Uiteraard heb ik een plan. Hoe het gaat lopen, vertel ik jullie binnenkort wel weer.

Jullie bedankt voor de leuke berichten naar aanleiding van het vorige verhaal en tijdens de reis. Ik spreek jullie snel weer en voor de mensen die ik nog niet gesproken had, stuur even je nummer!

No worries, it's fixable.

Greetings from the lovely land down under,
Luuk.

• 27 Mei 2016 - 13:27

Jolanda Van Leenen:

Wat een geweldige dingen maak jij mee zeg ,Luuk.
    Maar ook tegenslag en dan toch weer doorgaan.respect
    Blijf voorzichtig tijdens het verdere verloop van je trip en heel veel
    Veilige kilometers nog te gaan .Genieten ervan gozer.

• 27 Mei 2016 - 17:15

Henny:

hoi schat wat een super gave foto s en wat maak je een hoop mee. super gaaf met die krokodillen ik wou dat ik om een hoekje kon kijken. het is heerlijk om zo een uitgebreid verslag te horen. op naar de volgende avonturen geniet er van maar dat weet ik wel zeker xxxxxx mama

• 27 Mei 2016 - 18:17

Jolanda:

Lieve Luuk, wat een geweldige avonturen! Behalve de tegenslagen maak je mooie dingen mee. Maar tegenslagen zijn uitdagingen. Die kan jij wel aan. Blijf genieten en fotograferen. Veel plezier, geluk en voorspoed. Liefs, Jolanda xxx

• 28 Mei 2016 - 07:15

Maus Sturmer:

Dag lieverd.
    Heerlijk om je avonturen mee te beleven, want uiteraard reis ik in gedachten met je mee. Ben blij te horen dat het goed gaat en je geniet. En je weet Luuk, kleine tegenslagen horen erbij. Je oma is in India ook eens alles verloren. Gelukkig werd het na uren zoeken toch teruggevonden in hoog gras, maar die uren daartussen en alle rompslomp is afschuwelijk. Later zie je het terug als een spannend avontuur. Geniet van alles lieverd en veel plezier. xxx, oma Maus

• 28 Mei 2016 - 16:42

Erika Keijmel Volbeda :

Geweldig om je verhalen te lezen , en tegenslag hoort er ook bij , geniet ook van al die mooie foto s , ik wens je nog veel mooie avonturen en belevenissen groetjes XXX Erika

• 29 Mei 2016 - 14:05

Aad:

Geweldig verhaal Luuk, mooi om het zo mee te beleven. Groeten, Aad

• 29 Mei 2016 - 21:19

Syl:

Vol verwondering volg ik jouw reis op afstand .
    Wat een mooi verslag Luuk ! Leef me helemaal in het verhaal in.
    Jouw foto's zijn subliem ......ik hoop dat je het erg naar je zin blijft hebben ! Enne ....geen heimwee krijgt.
    Liefs van Syl Duchatteau.

• 06 Juni 2016 - 07:30

Jenneben:

Goed bezig knuppel!
    Die krokodillenstunt ga ik je NOOIT nadoen!
    Durf geeneens het reptielenhuis in Blijdorp in! Hihi
    Hopelijk zijn je pasfoto's niet met je boevenkop...