Droomtijd - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Luuk Spel - WaarBenJij.nu Droomtijd - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Luuk Spel - WaarBenJij.nu

Droomtijd

Blijf op de hoogte en volg Luuk

24 Juni 2016 | Australië, Airlie Beach

Hallooo vriendjes en vriendinnetjes,

Zit nu in de bus voor wat uurtjes dus weer eens tijd teveel voor een update vanuit Australië voor het thuisfront. Ik zal ook wat foto's uploaden, zodat jullie wat indrukken hebben van wat ik gedaan heb.

Australië
Een enorme landmassa dat bijna net zo groot is als Europa. Het land der extremen, toch ook westerse beschaving en een zeer gevarieerde exotische wildernis. Australië biedt ook een unieke cultuur en onvergetelijke avonturen. De bruisende steden aan de mooie kustlijnen spiegelend aan de verlaten woestijnen en natuurparken, overtreffen al mijn verwachtingen aan dit land. Als ik de steden zo een beetje verken, valt me op dat deze vrij jong zijn. Australië werd pas in 1851 vanwege goudkoorts populair. Dit zie je aan de gebouwen en kerken die in vergelijking met Europa 'nieuw' zijn. Maar deze zijstraten over Australië even ter zijde. Wat heb ik toch in hemelsnaam uitgespookt?? Wist het zelf ook niet van te voren......

Sydney
Eerst uiteraard een paar dagen in 'gedwongen' in Sydney gebivakkeerd om mijn paspoort aan te vragen. Het duurt 2 weken. 'Vreselijk' koud vanuit de woestijn zo naar 17/18 graden. Leuke stad hoor, daar waar het uitgaansleven goed is. Heb bijvoorbeeld pas op de 3e dag tijd voor sightseeing hier.

Het witte schelpendak van het Operahouse en de Harbourbridge over de hemelsblauwe zee vanuit de botanische tuinen van Sydney gaven mij een fantastisch, uniek en zeer beroemd uitzicht. Heb hier dan ook ruim 2 uur in het zonnetje gezeten, lekker genieten.Zonder het zonnetje is het ook vrij fris. Het is hier namelijk winter en gelukkig had ik het geluk dat een Nederlandse me mooi even, jawel, de liet H&M zien! Shoppen is al lastig genoeg voor mij. Na wat leuke avonden en een champions league finale die om 8u s ochtends pas werd beslist. Nu zit Sydney deel 1 erop.

Melbourne
Om de tijd te doden van de aanvraag van paspoort, heb ik in Melbourne afgesproken met 2 keukenprinsesjes Tiek en Priscilla om een roadtrip te doen. Dus maar even een vlucht gepakt vanaf Sydney alsof je de bus neemt. In Melbourne niet lang gebleven, wel rondgelopen, de skyline en wat oorlogsmonumenten bekeken. Verder schijnt Melbourne fantastisch te zijn als je er wat langer leeft.

Great Ocean Road, Grampians en Adelaide.
De Great Ocean Road is een snelweg aan een adembenemende kustlijn met woeste rotskusten en waanzinnige uitzichten. Hier heb ik ook wilde koala's en vele papagaaien kunnen spotten. De beroemde snelweg, inclusief de Twaalf Apostelen. Het was echt genieten en deze uitzichten ga ik niet gauw vergeten. De roadtrip beviel dus door naar Adelaide via het Grampians natuurpark. Heel mooi natuurpark met grote bossen, hoge bergen, spectaculaire watervallen en hordes kangaroos. Interessante wezens, had er zo een stuk of 40 om me heen stuiteren op een open veld. Wel erg gevaarlijk, ze steken zomaar over dus je ziet er veel dood liggen. Ik bevind me in het zuidelijkste deel Australië, het weer deed me denken aan de gemiddelde Nederlandse winterdagen afgelopen jaar, bah. Terwijl iedereen thuis in de zon zat, zit ik met 14 graden in Adelaide..... Wilde heel snel naar de oostkust waar het warmer is en was er een beetje klaar mee. Het plan was dus mijn paspoort op te halen, maar na contact met de ambassade in Sydney gaat het opeens minimaal 2 weken duren ipv maximaal 2 weken. Toen was ik er even voor het eerst ouderwets op z'n Luuks klaar mee. Het zit dan ook niet ff mee he. Ok Lukas, hoofd koel houden... Plan E dan maar?? Was er klaar mee, dus direct een vlucht geboekt naar Cairns en over 6 weken me paspoort ophalen dan maar... even voor de beeldvorming. Paspoort is nog steeds niet klaar. Erg vervelend allemaal maarja kan er nou eenmaal niets aan veranderen. Daarnaast deze tegenslagen maken de mooie momenten alleen maar mooier. (Tijd zat te relativeren)

Cairns
Op naar het tropische Cairns in sunshine state Queensland, daar waar ik al jarenlang naar uit kijk, omdat ook hier familie woont en me ouders er ook zijn geweest toen ik 13 was. Jaloers was ik..... Mocht altijd met kerst op Carry z'n verjaardag bellen naar Australië toen ik klein was. Al met al, eindelijk gaat het dan beginnen!!!!

Het geluk dat met plan E meekwam was dat Victor, een vriend van mijn studie, een aantal dagen na mij in Cairns aankwam. We gaan nu samen de oostkust doen en we lachen flink wat af. Na een langere tijd alleen reizen geeft het wat meer rust in bijvoorbeeld plannen. Ook tijd om in een wat lager tempo te reizen, als ik vertel wat ik gedaan heb, denken mensen dat ik al een jaar van huis ben hahah.

Het EK kan ik trouwens met de tijden jammer genoeg niet op de voet volgen, 23:00u/02:00u/05:00u zijn de aanvangstijden. Af en toe in een club krijg ik wat mee. Engeland-Wales in de kroeg was gezellig, zeker in de rust toen wat Engelsen verhaal kwamen halen over de 1-0 achterstand. Gezelligheid! Over het nachtleven aan de oostkust kan ik wel 5 a4tjes gaan tikken.. het is bruisend, genoeg te beleven. In een van de grotere discotheken de eerste avond toen ik nog alleen was de juiste vrienden gemaakt met wat mensen uit UK, bleken namelijk managers te zijn van de toko. Ze waren vrij die avond, gratis entree/dranken overal en een legendarische avond gehad, waardoor ik vip was de resterende periode in Cairns. Het is trouwens heel apart is om s nachts als je naar huis loopt een vreemde vogel je pad kruist, batman voorbij komt vliegen met zijn vrienden (die fruitbats zijn namelijk erg groot, niet normaal) of op een boom met 200 papegaaien stuit... dit is ook Australië.

Naast de nachtelijke activiteiten hebben we ook gave dagtripjes gedaan. Omdat we deze trips hadden, besloten we van megahostel Gilligans inclusief nachtclub, te verhuizen naar het hostel er tegenover.
Met als insteek rustige avondjes te hebben om fit de tours te doen, resulteerde dit in dezelfde afloop als voorgaande avonden: in de club bij Gilligans.

Tours
Met het boeken van de tour, fijn om een studiemaatje bij me te hebben. Nadat een kantoor beweerde de scherpste prijs te kunnen leveren, gingen we dit testen ook. Dit klinkt als muziek in de oren met onze achtergrond. We hebben de manager van een boekingskantoor flink aan de tand gevoeld met het boeken en onderhandelen van de tour, prachtige prijs gekregen met 25% korting (10% is vaak al maximaal, bij uitzondering 15%). Victor en ik hebben ontzettend gelachen, maar eigen schuld, daar waar hij arrogant dacht dat we twee doorsnee party backpackers voor zijn neus te hebben, met zijn indianenverhaal.

We gingen naar Aboriginal centrum Tjapukai: hier kregen we wat te horen over de geschiedenis en cultuur van de aborignals. Het leukste was de didgeridoo, speer en boemerang gooien. Daarna over de tropen met een skyrail naar het dorpje Kuranda en terug met een trein door de tropen. Toen ik in de tropen naar de wc ging stuitte ik op spinnen minimaal ter grootte van mijn hand in een web in de deuropening. Heerlijk hoor, dan weet je dat je leeft. Victor erbij gehaald, gevraagd of die ook gelijk me ticket naar huis kon boeken. Ik kon flink lachen om z'n reactie, die schrok zelfs van regeldruppels daarna.

Niet alle aboriginals gedragen zich. Net als in Darwin, ook in Cairns blijven ze zich maar misdragen en jatten... op een avond werd de iphone 6 + portemonnee uit de handen gerukt van een meisje aan de tafel naast ons door een aboriginalmeisje. Achtervolging ingezet op blote voeten (slippers waren aan) en deze spullen wel terug gekregen. Usain Victor Bolt.

De tour naar het Great Barrier Reef absoluut het hoogtepunt tot zover. Heb zelf geen duikbrevet, maar mocht met een instructeur meeduiken na een spoedcursus. Een nieuwe wereld ging open echt waanzinnig. Een van de mooiste dingen die ik ooit heb gedaan. Het is zo prachtig en stil paar meter onderwater. Het koraal, de kleuren, de vissen en de anderen zeedieren. De eerste duik was onwennig en korter door de oefeningen die we vooraf moesten doen. Had meer vrijheid met mijn 2e duik. En deze ervaarde ik ook als het mooiste. Ik mocht hele stukken alleen en het ging erg soepel. Zag ook prachtige vissen en koraal. Een haai gespot en het absolute hoogtepunt, paar meter meegezwommen met een Green Turtle: mooiere kanten van het leven. Straks ga ik dan ook zeker weten mijn duikbrevet in Thailand halen, zodat ik de rest van mijn leven mag duiken.

Magnetic Island
Na Cairns een bus gepakt naar Townsville voor een paar dagen op het JurassicPark-achtige eiland. Ons hostel had een prachtig uitzicht en was gelegen direct aan een strand. Hier hebben we voornamelijk uitgerust en een dagje hebben we een scooter gehuurd om het eiland even uit te kammen. 20 km weg in totaal, we zijn denk ik 4 keer op en neer gereden om te touren, wildlife en de mooiste plekjes te zien.

Nu in Airlie Beach even relaxen, om straks de Whitsunday-islanden te doen met een mooie zeilboot met overnachtingen, ben benieuwd. Daarna rustig omlaag reizen richting Brisbane, Sydney etc.

Alles gaat oke, zit bijna op de helft, no worries en groeten vanuit the land down under!

Luuk

  • 24 Juni 2016 - 09:05

    Jolanda:

    Hoi Luuk. Het ziet er waanzinnig uit zeg . Geniet er maar lekker van. Gr jolanda

  • 24 Juni 2016 - 11:13

    Jolanda Albers:

    Wat een superreis Luuk! Wat een avonturen. En wat een vreselijke spin!!! Blijf genieten. Ik geniet van je verhalen. Dikke kus, Jo xxx

  • 24 Juni 2016 - 11:22

    Tony:

    Luuk ouwe groene dwaas,

    Mooie verhalen en blijf vooral genieten!

    Mvg,

    Tony

  • 24 Juni 2016 - 18:53

    Henny:

    jongen wat heb je al een hoop mee gemaakt je komt dingen tegen waar sommige mensen allen van dromen en jij ziet voelt en beleeft van waanzinnig schat super trots op je i l y mama xxxxxxx

  • 24 Juni 2016 - 22:28

    Oma Maus:

    Wat een heerlijk verhaal, Luuk. Geniet van alles en buit je reis helemaal uit door all mooie plekjes te bezoeken en vooral van te genieten. Veel liefs en dikke knuffel, Oma Maus

  • 24 Juni 2016 - 22:48

    Jenne:

    In een woord GEWELDIG!!!
    Goed bezig pikkebaas!
    Lekker genieten!
    Dikke kuzzzzz!
    Jenne.

  • 06 Juli 2016 - 12:56

    Erika Keijmel:

    Hi Luuk , ik heb je verslag gelezen en heb er weer van genoten , het is echt geweldig om te lezen wat je allemaal beleefd . Heel veel plezier nog , geniet ervan , ik kan niet wachten om het volgende verslag te lezen . Gr xxx

  • 07 Juli 2016 - 07:55

    Aad:

    Wat een geweldig verhaal weer Luuk. Je kunt 2 dingen doen: toeristisch of avontuurlijk. Jij doet duidelijk het laatste. Een mooie manier om een land echt te leren kennen. Kijk uit naar je volgende verslag.
    groeten,
    Aad

  • 07 Juli 2016 - 19:20

    Herman:

    Hoi Luuk,

    Wat een prachtig verslag weer, je bent goed bezig. Ook gaaf dat je bent wezen duiken het zal best wel mooi zijn geweest. Je doet er goed aan om een duikbrevet te gaan halen. Ik las ook dat je naar een soort JurassicPark eiland was geweest, ik hoop dat je geen T-REX bent tegen gekomen. Luuk ik vind het knap dat je dit allemaal doet. Ben trots op je.
    Nou jongen, geniet ervan en maak er een groot feest van.

    Groeten

    Herman

  • 08 Juli 2016 - 16:37

    Carry:

    Top M8, goed gedaan, Trots op je, keep going...she"ll be right, NO worries!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Airlie Beach

Luuk

Actief sinds 22 April 2016
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 4952

Voorgaande reizen:

22 April 2016 - 30 November -0001

The Big Journey

Landen bezocht: