Asia Part 1 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Luuk Spel - WaarBenJij.nu Asia Part 1 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Luuk Spel - WaarBenJij.nu

Asia Part 1

Blijf op de hoogte en volg Luuk

15 Mei 2016 | Singapore, Singapore

Hallo,

Ik leef nog!

Via deze route wil ik mijn vrienden en familie bedanken voor alle leuke berichten.

Wauw, wat ik hier toch allemaal meemaak en zie, ga het proberen het in een verhaal gaan omschrijven.

Om te starten, het was wel lastig om door de douane te gaan. Dit is wel een hele andere uitdaging dan de 42.195 km. Had geen idee wat me te wachten stond... Na dit lastige moment een deken van rust. Mijn eerste tussenstop was in Moskou. Met het inchecken was het gelijk al raak, een russische meneer wilde in zn handbagage een mobiel watercloset meenemen... Nou dit is iets wat mij verbaasde... zal maar nodig zijn thuis of voor familie. In Moskou kon ik niets lezen natuurlijk, snapte er geen pepernoot van, pinnen lukte niet, niemand sprak engels en de russen waren op zn zachts gezegd niet echt behulpzaam. Op het ticket stond ook de verkeerde terminal, kostte me ff 45 min lopen. Daar waar ik in Nederland me er druk om zou maken, had ik geen zin om me druk te maken erover. Heerlijk op reis, lekker muziekje op. Met een smile van oor tot oor paradeer ik door het vliegveld en later ook de steden.

Ontmoet makkelijk, heel makkelijk en veel mensen. Het fijne is dat je niemand wat verplicht ben, zelfstandig, maar iedereen is zo open. Heel veel verschillende culturen en mensen over de hele wereld, levert interessante gesprekken op. In 2 weken tijd al zoveel geleerd. Elke nieuwe bestemming laat je iets tofs achter en ga je verder met je reis, niet wetende wat komt. Vind het ook heerlijk om alleen op stap te gaan, muziek in me oortjes, genieten van de stad zelf en de nieuwe impulzen en in/uitzichten. Vooral genieten..

Eenmaal in Beijing de eerste kennismaking met China, mijn reisbegeleidster kon me niet voorbereiden op de cultuurshock die ik echt wel heb gehad. Allereerst kon ik niets lezen, lastig met eten bestellen bijvoorbeeld. Iets wat voornamelijk wijzen was, als het niet lekker was (gelukkig viel dat redelijk mee) gaf ik het aan een chinees en kocht wat nieuws. Veel chinezen snappen het woord Beef of Chicken niet eens... Het is alsof je 40 jaar terug gaat in de tijd in Beijing. Daar waar meneer Mao Zedong als een halfgod wordt behandeld, de mensen een rode band trots om de arm hebben, mensen allemaal bezig zijn met een telefoon ter grootte van een tablet (maatje Mitchell) inclusief selfiestick eraan en waar iedereen met mondkapjes op loopt, terecht want de lucht is goor, broeierig, soms ook alsof je over een stoffige zandweg heb gereden. Dit is echt een groot probleem hoor... Op de fotos zullen jullie ook de mist zien van de smog.

De jetlag en het niet kunnen vinden van een bank en dus geld in lokale munteenheid, zorgde ervoor dat ik er goed klaar mee was na aankomst en een taxichauffeur een chinees maandsalaris in euros betaalde om mij bij het hostel af te zetten. Dit gevoel heb ik al eerder gehad. In Marokko had ik het zelfde gevoel, besef nu pas dat ik toen ook een cultuurshock had... Voelde me dus niet echt op mijn gemak en het was erg wennen. Eenmaal gewend kwam het genieten, het besef. Wauw. Dit is gewoon China. Elk klein dingetje was gaaf.

Het valt mij op dat ik hier bijvoorbeeld veel fans heb. Veelal jongere dames, maar ook een oudere supportersschare. ze willen allemaal op de foto met me en uiteraard neem ik de tijd voor ze. Het is zo grappig.. Had het op camera (is alweer gestolen, kom ik zo op terug). Ik denk met mijn Rotterdamse nuchterheid, doe lekker gewoon alsof je nog nooit een westerling heb zien lopen in je stad, maar goed het is erg grappig. 'You so tall'

Metronetwerk in Beijing was ontzettend groot, net als de stad zelf, ongelofelijk. Metro moest ik soms 20 minuten ondergronds lopen om over te stappen. Daar waar ik de 3 minuten overstap op Beurs vaak al te veel gevraagd vind. Het zet zaken in perspectief.

Dag 1 lekker op stap. Wandelen in de hutongs waar me hostel zit. Dit zijn steegjes, erg druk en leuk sfeertje. Naar het Tiananmen plein, waar Mao Zedong gebalsemd ligt in een Mausoleum (bizar, dit kennen wij niet in Nederland deze verheerlijking) en zijn portret hing daar ook met allerlei rode vlaggen, indrukwekkend dus. Daarna ook door naar de Forbidden City, het was prachtig, kippenvel. Het uitzicht vanuit het Jinshanpark over de plek waar keizers regeerden over het chinese rijk, kippenvel, genieten. Heb wel 2 uur rustig zitten kijken ernaar.

Dag 2 naar de Temple of heaven. Tempel was niet zo bijzonder, maar wat heb ik gelachen in het park eromheen. Alle lokale chinezen gaan daar vrijetijd doorbrengen. Kungfu oefenen, dansende chinezen overal, tradionele spelletjes, erg leuk en genoten. De Pearl Market was daar ook (lekker afdingen! Mensen die me kennen weten dat ik dit wel erg leuk vindt. Heb dan ook veel te veel gekocht......). Daarna naar het zomerpaleis op een berg en aan een meer. Leverde prachtige plaatjes op. Ook deze keer was het adembenemend inderdaad. S avonds ging ik Wanfungjingmarkt met Juame me spaanse kamergenoot. Op deze markt kan je schorpioenen en vogelspinnen eten. Ikzelf heb het niet gedaan, Juame wel... held. Ik moet er niks van hebben. Ben eerlijk gezegd als de dood voor spinnen dus eten doe ik ze al helemaal niet. Al had ik wel een beetje spijt dat ik geen schorpioen op had. Had mooi verhaal geweest voor later.

Dag 3 hike gedaan over de chinese muur, Jinshanling to Simatai. Best zwaar over de bergen. Lekker zonnetje de hele dag. Woorden tekort om dit te omschrijven, ja dit is zo mooi en dit wil ik al me hele leven zien, de reden ook dat ik in Beijing begonnen ben. Al met al elke dag heel veel te doen gehad en de stad barst van de cultuur. Heb het super naar me zin gehad. Moest mezelf af en toe echt knijpen, alsof het een droom was.

Na 4 dagen Beijing op naar Hongkong. Enige wat jammer was, is dat van het vliegveld naar het hostel me actiecamera is uit mijn rugtas gehaald. Mijn filmpjes van Peking. Allemaal weg. Gelukkig ben ik in Hongkong, daar waar je vrij goedkoop zeer degelijke electronica kan kopen. Probleem dus getackeld en ik had weer een missie. Camera is beter en gelukkig zal mijn reisverzekering de kosten dekken van de oude camera.

Hongkong is door de engelse roots westers en super modern. Beijing en Hongkong is een wereld van verschil. Shoppen shoppen shoppen. Geld geld geld. Businesscity. Daar is waar het om draait in Hongkong, heel veel kantoorpanden en kleine ruimtes. Waanzinnige shopping malls. Het hostel was erg tof en ontmoette erg leuke mensen hier, waarmee ik ook elk dagdeel wat ging doen met andere mensen.

PSV werd kampioen, toen ik hier achter kwam sprong ik op en neer door het hostel. Mensen in het hostel schrokken zich wezenloos want ik zat de hele avond rustig te chillen. Daarna heb ik het uitgelegd en deze vrienden uit Nieuw Zeeland snapten hoe het is. Its just like All Blacks. Daarna uiteraard stappen om dit voorval te vieren. Kwam een oud profvoetballer met zijn huidige team tegen uit de Eredivisie, Kwame Quansah van Heracles Almelo. Was een aparte avond geworden. Heb om mijn reis al zoveel toeval gehad. Ongelofelijk...

Verder heerlijke tijd gehad in hongkong. Leuke mensen ontmoet. Had de stad wel snel gezien. Heb de laatste avond in Hongkong traditioneel chinees gegeten met Jenny en Elizabeth uit USA, laatste avond, werd dus tijd om nog lokaal te gaan eten. Nou, wat een geluk Jenny heeft dus Foodscience gestudeerd, heb nog nooit zo lekker chinees gegeten. Heb een bak meegenomen om later op de avond nog een keer te eten. Daarna door naar Victoria peak geweest voor een blik over de skyline by night. Daar waar je een waanzinnig uitzicht hebt over de stad, heerlijk genoten.

Volgende dag off to Kuala Lumpur! Vlucht ging goed. Maar eenmaal in de stad: hitte komt door de hoge luchtvochtigheid op een nieuw level. Alsof je in een sauna loopt. Eenmaal in het hostel aangekomen, Airco op mijn privekamer dus op standje noordpool en daarna een ijskoude douche. Privekamer was 8 euro per nacht dus ja ik dacht ff mezelf verwennen. Ik had geluk want woensdag is een speciale avond in het hostel. Ladies Night betekende gratis drankjes voor dames tijdens de pubcrawl. (lieve geministen, vrouwen waren toch gelijk? Anyway gunde ze het van harte) Prachtige skybar geweest en gezellige barstreet (Bukit Bintang).

Dag erna was vrij zwaar, wel een busticket gehaald in een luxe touringbus voor maar 20 euro naar SIngapore om daar met mijn achterneef Sascha van der Zijden af te spreken. S middags naar de Batu Caves, heb dus een tour gedaan door die grotten na eerst 275 trappen gedaan te hebben. Allemaal ongedierte in die grotten, leuk joh en voelde me erg op me gemak. Maar goed. Been there done that. 's Avonds ondanks de zeer heftige regenval (het regent hier zo nu en dan bizar) de skyline was erg mooi vanaf de Kuala Lumpur Tower (zie foto's). Daarna naar de Petronas Twin Towers gelopen, zag er indrukwekkend uit.

Toen was het de volgende dag tijd naar SIngapore te vertrekken. Heerlijk om je familie te ontmoeten, zelfde mindset, zelfde roots. 2 prachtige avonden gehad in Singapore. Beetje sightseeing gedaan overdag. Singapore heeft procentueel gezien de meeste miljonairs, dit is te zien ook. Allereerst zijn de prijzen absurd (als je net denkt dat het niet erger kan dan Zweden of Hongkong) en de auto's, overal nieuwbouw en waanzinnige architectuur. Ik had een BBQ party met Sascha en Menno (zijn andere neef) en wat vrienden van Sascha. Het feest was in een 6 sterren complex met 7 zwembaden en bizarre appartementen, zelfs een privesupermarkt. Iets wat je niet in Nederland zal zien. Volgende dag wedstrijdje gevoetbald en heerlijk gegeten. De wedstrijd was echt bloedheet, alsof ik in een sauna speelde, dit was een 1 keer nooit meer verhaal dus.. Verder ben k wel wat gewend, maar de locals vrij agressief tijdens de wedstrijd, leek wel een boksring. 'S avonds met Steph, Sascha and Menno nog wat gegeten in de haven. Helaas tijd om afscheid te nemen maar we will meet again. Menno zoek ik misschien op in Jakarta om daarna naar Bangkok te vliegen. Maar dat is een zorg voor later.

Azie part 1 was tof en bijzonder, een mooie start in deze verschillende en aparte steden, nu DOWN UNDER voor een paar maanden.

Hoor van jullie in de reacties!

Take care friends! I'll do to.

Luuk

  • 15 Mei 2016 - 14:42

    Pienie:

    JEEEEEEEEE WAT EEN GOED VERHAAL! GOED TE HOREN DAT HET MET SASCHA ZO LEUK WAS!
    TOT JE VOLGENDE REIS VERSLAG

  • 15 Mei 2016 - 15:10

    Desiree Dowson:

    Hoi Luuk . Leuk om te lezen wat jij beleefd. Geniet er maar lekker van.xx

  • 15 Mei 2016 - 15:42

    Miranda:

    Hey Luuk, wat een verhaal zeg. Heel leuk om te lezen en herkenbaar wat betreft het gat in de lucht springen met het kampioenschap van... Mooie foto's en een bijzondere gym. Moest goed kijken dat wel. Heel veel plezier down under. kijk uit naar je volgende verslag. Take care!

  • 15 Mei 2016 - 15:51

    Rob En Jenne:

    Hoi luukepuuk,

    Super joh allemaal!
    Fijn om alles te lezen.
    Stukje China, Peking en Chinese Muur
    ... Heel herkenbaar.
    Geniet knuppel!
    May the force be with you... Wij in ieder geval wel vanuit Hellevoetsluis!
    Love you...

  • 15 Mei 2016 - 18:03

    Mir En John:

    Wauwww wat onwijs gaaf zeg en wat heb je al een hoog gezien en
    gedaan gaaf dat er sascha heb gezien.
    Heel veel plezier down under en iedereen de groetjes

    Dikke kus van ons xxxx

  • 15 Mei 2016 - 18:19

    Loes Boosten:

    Ha Luuk,

    Wat gaaf om te lezen, je schrijft ook erg leuk!!
    Super om zo op de hoogte te blijven en mee te kunnen genieten.
    Heel veel plezier, geluk en lekker genieten .

    Loes en Sharon Xxx

  • 15 Mei 2016 - 18:33

    Jolanda Albers:

    Hee Luuk, wat fijn dat je zo geniet!! Wat heb je al veel bijzondere plaatsen gezien en veel meegemaakt! Het lijkt me geweldig om zoveel mensen te leren kennen en mee op te trekken. Geniet bewust van deze bijzondere reis. Ik kijk al uit naar je volgende verslag. Leuk om mee te genieten op afstand.
    Alle goeds en dikke knuffel, Jolanda xxx

  • 15 Mei 2016 - 22:15

    Aad Van Vliet:

    Hey Luuk,
    wat een mooi verhaal. Je hebt al veel gezien in korte tijd. Prachtig hoor. Je gaat nu down under. Ook naar Nieuw-Zeeland? Alleen op vakantie heeft veel voordelen. Je kunt doen wat je wilt en je ontmoet vaak hele leuke mensen. Ik ga al jaren alleen op vakantie en heb er nooit spijt van gehad. Heel veel plezier. Ik ben heel benieuwd naar je volgende verslag.
    groeten,
    Aad

  • 15 Mei 2016 - 22:57

    Jolanda Van Leenen:

    Luuk ,wat een geweldige reis ben jij aan t maken zeg.En wat een leuk verhaal wat je schrijft
    Ik wens je nog heel veel reisplezier toe .
    Doe voorzichtig en zie uit naar je volgende verslag.groetjes Jolanda van Leenen.

  • 16 Mei 2016 - 00:31

    Erika Keijmel Volbeda:

    Geweldig Luuk om dit verslag te lezen niet alleen om wat je ziet en meemaak ,maar het besef dat dit heel bijzonder is ik geniet ervan ,ik wens je nog veel avonturen en belevenissen toe gr xxxx

  • 16 Mei 2016 - 15:17

    Henny:

    wouw lieve schat wat een geweldige onderneming geniet van alle indrukken en uitzichten die gaan een heel leven met je me. Koen houd me op de hoogte van al je belevingen samen net de foto s geniet er van lieve schat en ik hoor weer van je xxxxxx mama

  • 16 Mei 2016 - 20:43

    Maus Sturmer:

    Leuk verslag, Luuk. Reis in gedachten met je mee en heb me aangemeld voor alle verslagen. Pas goed o jezelf en geniet van alles wat je meemaakt. Een ervaring die je hele leven gaat bepalen. Veel liefs en knuffels, oma Maus

  • 25 Mei 2016 - 14:39

    Herman:

    HEE Luuk, wat een gaaf verslag van je reis. je hebt in een korte tijd al aardig wat mee gemaakt. Je laat je in ieder geval niet door die tegenslagen beinvloeden. en zoals je al zei, ik ga met een BIG SMILE weer door, en dat moet je zeker doen. Van Koen en van je moeder hoor ik ook nog eens wat over jou. Luuk, geniet van je reis en van het leven en je moet weten dat je moeder, koen , pien en ik enorm TROTS op je zijn. Ik wens je heel veel plezier en een mooie tijd.

    Groeten

    Herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Luuk

Actief sinds 22 April 2016
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 4960

Voorgaande reizen:

22 April 2016 - 30 November -0001

The Big Journey

Landen bezocht: